вівторок, 20 серпня 2013 р.

Кінська збруя и кінский обладунок


        Зображення та знахідки свідчать, що найстаріший спосіб взнуздиванія коні здійснювався за допомогою трензеля (нім. Trense). Ранньосередньовічна вузда (нім. Zäumung) схожа за формою на вуздечку, поширену в Више (округ Магдебург), тільки складові вудила (нім. Gebiß) набагато гостріше і нерідко скручені спіраллю. Так загнуздувати степові коні, які в V-VI століттях завезли до Європи з далекого Сходу воїни-варвари. Наголов'я (нім. Kopfgestell) з поводами (нім. Zügelriemen) були зовсім прості, з сириці. На мініатюрі в Золотий псалтирі з монастиря Санкт-Галлен (Швейцарія), що відноситься до часів Каролінгів (751-987), представлена ​​кінь, загнуздати тільки трензелем (рис. 200). Але вже близько 1050 роки для англонорманнской і північнонімецької порід цього виявилося замало і треба було застосування свого роду мундштука (нім. Stange, Kandare, фр. Branche), мабуть, ще не доповненого ланцюгом, який як важіль діяв на нижню щелепу коня (рис . 201).


Рис. 200. Наголов'я коні з трензелем. Золота псалтир з монастиря Санкт-Галлен, IX ст.
Рис. 201. Наголов'я коні. Килим з Байе, кін. XI в.


        На печатках приблизно 1300 року можна бачити мундштук, пов'язаний посередині ременем замість ланцюга, що робило управління конем більш жорстким.Щити XII сторіччя були порівняно легкі, так що вершник міг однією рукою тримати його і керувати конем. Так, на килимі з Байе ми знаходимо зображення норманів, які тримали таким чином і щит, і привід (рис. 202). Пізніше щит стали вішати на шию
, що полегшило руку, що тримає привід. У XII і XIII століттях поводи з'єднувалися в кільце, вершник тримав їх лівою рукою. Рідше зустрічався привід, прив'язаний вузлом до луки сідла (нім. Sattelknopf). Вже близько 1250 року користувалися ланцюговим приводом (нім. Zügelketten), поширеним на Близькому Сході аж до XVI століття. З початку XIII століття на спорядженні та системі виїздки коней починає позначатися вплив італійців. Завдяки їм верхова їзда стає мистецтвом у повному розумінні слова, і з цього часу відзначаються значні зміни як у взнузданіі, так і в седловки. Вже в 1380 році з'являються мундштуки сучасного типу, але з складовими удилами і з найважливішою, а може бути, і гуманність добавкою - щелепної ланцюгом (нім. Kinnkette).У XV століття мундштуки володіють вже складною формою. Вудила забезпечені маленьким залізним придатком для тиску на мову, так званим цунгеншпілунгом (нім. Zungenspielung, рис. 203), або підв'язувальний підвісками.
        Прагнення посилити дієвість приводу пояснюється тим, що благородне воїнство Німеччини, Англії та Франції користувалося тільки буйними жеребцями і сісти на коня жіночої статі вважалося ганьбою. У XIII столітті для підвищення надійності стали робити подвійну узду, в якій одні поводи зв'язувалися з трензелем, а інші з мундштуком. Тоді привід трензеля (нім. Trensenzügel) був легким, зі шкіри, але привід мундштука (нім. Stangenzügel) майже завжди з міцної ланцюга. У середині XIV століття італійці доставляли до Німеччини і до Франції кастрованих коней, які як «неповноцінні», тобто більш легкі, вже в 1360 році брав участь у військових діях.Пристрасть знаті до жеребцям збереглося все ж до кінця XVII століття.


Рис. 202. Рука, що тримає щит і поводи. Килим з Байе, кін. XI в.
Рис. 203. Мундштук, з воронованого заліза, з вирубними прикрасами, мундштучної ланцюжком і під'язикової підвісками. Кон. XV в.


        Мистецтво прикрашати вуздечки сходить до IX сторіччя і навіть до ще більш раннім часів; перші зразки потрапили до Європи з Візантії, яка ще задовго до тих часів задавала тон у декоративному мистецтві. Після Каролінгів це мистецтво занепадає і лише до XIII сторіччя, завдяки хрестовим походам, знову досягає досконалості.З цього часу найвищої своєї точки прагнення до краси озброєння та спорядження досягає в середині XVI століття. Турки, угорці та поляки ревно берегли традицію прикраси вуздечки аж до XVIII сторіччя, але головним чином підкреслювали їх цінність, відбуваючись дорогими каменями і т. п. Специфічно турецьким і угорським додаванням до вуздечці є налобная ланцюжок (нім. Stirnketten) і челенг (нім. Dscheleng - транскр. з тур.).Останній навішувався як брелок на шию коня. На ремені висів півмісяць або куля з пишною пензлем з вовни яка (bos grunniens) або навіть з жіночих волосся (рис. 204).58)
        Буйна вдача жеребців спонукав до застосування намордника (нім. Maulkörben). Це додавання до вуздечці вперше зустрічається в XV столітті, але, безсумнівно, воно застосовувалося і раніше. Такого роду намордники надавали «шпорной» майстру 59)  широкі можливості показати своє мистецтво. Особливо в XVI столітті зустрічалося багато искуснейшим чином виготовлених намордників з ажурного заліза і накладної жовтої міді (рис. 205). На намордниках, а також на налобник часто зустрічається зображення ящірки як символу чистоти й моторності.
        Важливе значення мала і седловки коні. Перші переселенці V століття, ймовірно, знали сідло (нім. Sattel), але не користувалися ним. Вони віддавали перевагу свого роду попонам з грубої тканини і не бачили необхідності в більш зручному спорядженні. Так, сарматський вершник, зображений на посудині зі скарбу Надьсцентміклош (Угорщина), сидить на неосідланому коні 60)  і без стремен (рис. 130).


Рис. 204. Челенг, шийна підвіска коні, з позолоченого срібла, прикрашена великими кабанячими іклами; султан - з вовни яка, від т. зв. «Угорського спорядження» ерцгерцога Фердинанда тірольського. Друга стать.XVI в.

        У VIII столітті повсюдно стали застосовувати невеликі і багато прикрашені сідла, з'явилася необхідність і в стременах. Однак сідло було ще маленьким і складалося з дерев'яного підстави і дуже низьких передньої і задньої цибулю. На сідло укладалася невелика підстилка. Закріплювалося сідло подбрюшним ременем, іноді також переднім і заднім ременем. Так виглядає сідло в Золотий псалтирі із Санкт-Галлена.


Рис. 205. Кінський намордник, з лудженого заліза; місцями ажурний, місцями з дротяної сітки; на обручі зроблено напис: «WAS GOT BESCHERT, IST UNERWERT» («Невідомо, що Бог пошле»). Віденська робота. Друга стать. XVI в. Колекція Франца Тілля.
Рис. 206. Осідланий жеребець. Килим з Байе, кін. XI в.
Рис. 207. Арагонське стремено. Наслідування мавританським роботам, XIII в. Музей Армерія Реаль у Мадриді.


        В кінці XI століття утворилася вже типова форма сідла. На килимі з Байе ми бачимо сідла однакової форми і у саксів, і у норманів. Вони мають майже плоску спинку з низькою передньою і високою, загнутою равликом задньої лукою (рис. 206). Стремена помірної величини, напівкруглої форми.
        Сідло складається з наступних частин: передньої луки (нім. vordere Sattelbogen), задньої луки (нім. hintere Sattelbogen), сідалища (нім. Sitze), крил (нім. Seitenblätter), покришки (нім. Decke), попруги (нім. Steigriemen ), стремен (нім. Steigbügel), грудного ременя (нім. Stegreifen) або подперсья (нім. Brustriemen), нарешті, пахвенного ременя (нім. Schwanzriemen).
        Близько 1127 з'явилося сідло з глибоким сідницею.Передня лука подана вперед і утворює завиток, задня зазвичай піднята вище і сильно загнута назад, покришка розстеляється до нижніх країв і закріплюється за допомогою двох ременів. Вже в цей час з'явився унизаний бубонцями грудної ремінь, або подперсье.Стремен надається бутилкообразний форма (рис. 207). У 1163 році вперше з'являються стремена, підвішені на ланцюжках. Така форма седловки зберігається до кінця 60-х років XII століття, проте ще на печатках 1181 видні вершники без сідел, сидять на довгих, розвіваються чепраком. 61)
        Приблизно з 1170 року суттєво змінюється задня частина сідла, очевидно через прагнення вершника сидіти більш надійно. Передня лука присувається ближче до холці, а задня стає вище і ширше, набуває з боків прирощення - «ясла» (нім. Krippen). Це найстаріша форма ясельного сідла (нім. Krippensattel), яке застосовувалося до першого десятиліття XVI століття (мал. 208).


Рис. 208. Зміни посадки вершника XII-XIV ст. за середньовічними печаток.
а) Друк 1170 Філіпа ельзаського, графа Фландрского (1168-1191).
b) Друк 1184 П'єра де Куртене.
c) Друк 1315 Луї, графа де Невер.
d) Друк 1235 Бодуена, графа де Гине.


        Вже на друку Бодуена, графа де Гине, 1235 (рис. 208 d) видно, що плоска зворотна поверхня задньої луки забезпечена зображенням герба власника. Цей звичай протримався аж до XIV століття. Протягом XIII століття передня лука поступово ставала нижче і зменшувалася в розмірах, сідло стали постачати виступом (нім. Knopfe, рис. 209). Кріпили сідло так, що сусідні ремені під грудьми схрещувалися. Стремена придбали абсолютно трикутну форму.
        До 1360 році бічні прирости - ясла набувають все більш яскраво виражену форму, мало не утворюючи суцільне кільце, так що важко уявити собі, як вершник втискувався в ці ясла між передньою і задньою лукою (рис. 210).


Рис. 209. Арагонське сідло короля Арагону Хайме I (1208-1276). Музей Армерія Реаль, Мадрид.
Рис. 210. Кінь з «ясельного» сідлом і пахви з підвісними ременями. За фресці, що зображає поклоніння волхвів, в церкві Велемер в Угорщині. 1378
Рис. 211. «Ясельное» сідло імператора Максиміліана I.Друга стать. XV в.


        Приблизно з 1350 передня лука потроху знову стає вище і зливається з виступом (рис. 211), в цьому видна потребу краще захищати живіт і стегна вершника; утворюється дещо інша форма ясельного сідла (рис. 212), яка близько 1520 зникає. На розкішних сідлах XIV століття зберігся лише натяк на ці форми (рис. 213). І ось з'являється важке кірасирської сідло (нім. Kürißsattel, рис. 214), з широкими сідничими подушками (нім. Sitzblatte), високими передній і задній луками, з прямокутними крилами по сторонах. Характерна особливість цього сідла - шенкельние потовщення (нім. Schenkelwülste) на початку задньої луки, що служили для того, щоб вершник міг міцніше триматися шенкелями. Перехід від ясельного сідла до кірасирської характеризується і формою стремена 1523. Сідельні луки з зовнішніх сторін стали облицьовувати листовим залізом, а саме сідло кріпити двома віддаленими один від одного ременями.Виникнення цієї форми сідла збіглося також із зміною обладунку вершника і введенням надзвичайно широких залізних черевиків - «ведмежих лап», через що стремено відповідно стало дуже широким (рис. 215). Близько 1510 року з'явилася закриті стремена, які прийшли з Італії і спочатку призначалися для захисту ноги. Їм надавали форму черевика і називали стремено-башмак (нім. Bügelschuhe, um. Staffe a gabbia). Пізніше ногу стали захищати тільки гратами із залізного прута (рис. 216), щоб у разі падіння воїн не залишився висіти на стременах.Ганс Крейцбергер у своїй праці 1572 про вуздечках і вудил чомусь називає їх жіночими стременами.


Рис. 212. «Ясельное» сідло. Поч. XV в. Колишнє збори Л. Мейрік.
Рис. 213. Мисливське сідло, обтягнуте червоною шкірою, з круглим вишитим чепраком і металевими стременами. Південна Франція, XIV в.


        Сідла стали більш громіздкими і важкими, у зв'язку з цим майстри-сідельники змушені були посилити подперсье, спереду з'явилася опукла, як правило прикрашена, металева пластина, яка зрідка зустрічалася ще в XV столітті. Але і цього виявилося недостатньо, тому в XVI столітті відмінним елементом сідла стає хвостовій ремінь.
        Сідло в середні століття було улюбленим предметом багатого художнього оформлення. Певні свідоцтва цьому можна знайти в Золотий псалтирі із Санкт-Галлена, а також у художніх творах XII століття, як, наприклад, у «Пісні про Нібелунгів», де згадується сідло, прикрашене камінням з Індії. Про те, з якими значними витратами було пов'язано художнє оформлення сідел в XIII і XIV століттях, є документи.


Рис. 214. Важке кірасирської сідло Отто Генріха, пфальцграфа Рейнського. Поліроване, з травленням черню смугами. Німеччина, 1523
Рис. 215. Стремено від важкої збруї. Ок. 1510
Рис. 216. Закрите стремено, від парадного сідла часів імператора Максиміліана II.


        Наприклад, рахунок Жоффруа ле Бретона, виписаний коннетаблем французького королівства Раулю графу д'О, що датується 1336-1339 роками: «Монсеньйора розкішне сідло для скачок спереду і ззаду оббите накладним прикрасою з срібла у вигляді тростини, і по кутах цієї прикраси обрамлення, а на обох луках - Амур, одягнений у золоту парчу, з натури складений, руки і голова зі слонової кістки, а крила із золота. У руці сувій з фініфті, і сидить він на лаві з оксамиту. При одному з цих Амуров - пастушок, при іншому - пастушка, той і інша одягнені в парчу, голови і руки зі слонової кістки, а на лузі видно вівці зі слонової кістки, які пасуться, і при них собака зі слонової кістки.Названий луг усипаний прекрасними блискучими квітами ». 62)  обробляють сідло залежно від тих грошових коштів, які мав вершник, або цільними пластинами з плоским рельєфом зі слонової кістки, або окремими деталями зі слонової кістки, вставленими в дерево. З цих сідел, абсолютно без сідничних подушок, деякі екземпляри ще збереглися в музеях (рис. 217). Найбільш старі з них відносяться до кінця XIV століття. Більшість з них французькі чи бургундські, але на обручах деяких є також і нижньонімецький написи. Стремена ясельних сідел пізнішого періоду мають своєрідну форму. Вони трапецієподібні, дуже вузькі, із смугового металу, а широка підніжна пластина, або маточина (нім. Trittplatte), у них має скіс назовні (рис. 218).


Рис. 217. Парадне сідло, викладено слоновою кісткою і багато прикрашено фігурним рельєфом; малюнки на мотиви легенди про святого Георгія. Кон. XIV в.Національний музей у Будапешті.
Рис. 218. Праве стремено від «ясельного» сідла, з кованого заліза. Вигляд спереду і збоку. Середина XV в.


        Кірасирські сідла XVI століття мають на облицюванні цибулю декоративні прикраси, подібні вже описаним, на латах. Найбільш багаті з них замовлялися в Мілані та Іспанії, карбовані прикраси пов'язані з Тауз. Часто буває, що сідло і лати прикрашалися за узгодженим малюнку і техніці, складаючи гарнітур. Як приклад наведемо великий гарнітур імператора Фердинанда I, під палацовому зборах зброї Відня, до якого входять і кінські лати, в даний час зберігаються в арсеналі Берліна.
        Близько середини XVII століття з'являються зовсім іншого виду сідла для цивільних цілей, головним чином для пишних виїздів. Високі луки поступово зникають, сідничні подушки набивають волосом і обтягують оксамитом або шовком. Абсолютно пропадають опуклості для шенкелями, сидіння стає плоским, сідничні подушки прикрашаються стьобанням, обшиваються сутажу. Сідло знову стає значно менше, як і покришка, яка залишається предметом прикраси. Перші зразки цих сідел доставляли до Франції і Німеччини з Іспанії.Військове сідло в той час, головним чином у важкій кінноті, в основному зберігало форму кірасирського сідла.Зникли внаслідок вдосконалення верхової їзди лише опуклості для шенкелями. Однак легка кавалерія користувалася вже іспанськими сідлами.
        Жоден предмет військового спорядження не викликав появу настільки різних форм на Сході і Заході, як спорядження коня. На Заході відповідно до панувала тактикою сформувалося важке кінське спорядження, на Сході - легке, більш відповідне до конституції тіла коня.Тактика воїнів Сходу грунтувалася на рухливості, витривалості і більше на моральному впливі, ніж на фізичному сокрушении. 63)  Факти свідчать, що араби в бою використовували не жеребців, а кобил, віддаючи перевагу цим слухняним, вірним, довго витримує напругу тваринам, що пов'язано з природою арабів, характером їх рідної землі і витікаючими з цього своєрідними особливостями ведення бою. У хрестових походах європейці вперше побачили тактику і спорядження арабів і, здається, дещо з цього уроку зуміли усвідомити.Проживають в Східній Європі нації - татари, росіяни, поляки, народи візантійської держави, угорці, до деякої міри чехи по частині військового спорядження здавна відчували вплив Сходу.
        Через Польщу та Угорщину східні риси кінського спорядження знаходять дорогу спочатку до Німеччини.Перші виразні сліди цього виявляються в XIV столітті в Австрії, а в XVI столітті вуздечки угорського зразка поширюються вже в Італії.
        Східні сідла відрізняються від німецьких будовою підстави. Німецьке сідло повністю лежало на спині коня, східне - широкими полицями (нім. Schiene) на ребрах коні, тоді як хребет залишався абсолютно вільним. При седланіі, щоб не пригнічувати кінь, необхідний став хороший пітник з повсті або вовни.
        Великою популярністю в XV і XVI століттях, завдяки відмінній якості шкіряних деталей, серед християнського населення користувалися іспанські, т. зв. галісійські сідла (ісп. gallegas). Вони відрізнялися тоді від мавританських військових сідел - барда (ісп. barda). 64)  чудових майстерні з виготовлення таких сідел були в Галісії, мавританські ж сідла виготовлялися в Кордові і Гранаді.Барда відрізнялася притупленою вершиною піднятою передньою луки і властивої всім арабським сідел високою, круглої задньої лукою (рис. 219).


Рис. 219. Мавританське сідло, з багато вишитої оксамитової покришкою. Друга стать. XVI в. Музей Армерія Реаль у Мадриді.
Рис. 220. Арабське сідло, передня і задня луки прикрашені витонченим лаковим візерунком; бічні крила розписані золотою фарбою східним орнаментом; пітник з товстого коричневого повсті. Трофей походу 1556, узятий у турків.
Рис. 221. Турецьке сідло, з луками, окутими золотом і сріблом, і покришкою з червоного оксамиту. З т.з..«Турецького спорядження», презентованого імператорським польовим капітаном Лазарусом Швенді (1522-1584) ерцгерцогу Фердинанду Тірольського.Трофей походу 1556, узятий у турків.


        Арабське сідло нижче, менше, з вузькою, але високою окутої металом передньої лукою, яка нагорі закінчується фігурним виступом; седалище коротке і вузьке, задня лука закруглена і піднята вище передньої (рис. 220). У сідла знатних арабів і турків завжди була багато вишита покришка (у транскр. З араб. Apâji).Конструкція та оформлення турецького сідла схожі на арабське, різниця тільки в тому, що у турецького є звисають крила, ніж воно нагадує татарське (рис. 221).
        Татарські, а також і московітські сідла XV століття відрізняються дуже високим підставою, у них високі луки, товсті сідничні подушки, а по боках звисають крила (рис. 222, 223).


Рис. 222. Татарське або старорусское сідло, вкрите зеленою камчатной тканиною; луки обтягнуті шкірою акули; бічні крила з ялової шкіри розписані східним візерунком. Трофей походу 1556, узятий у турків.
Рис. 223. Черкеське сідло, із залізними стременами; обтягнуте червоним сап'яном з срібним шиттям; луки з воронованого заліза прикрашені інкрустацією сріблом.XVIII в. Імператорський Царськосельський арсенал.


        Старовинне угорське сідло кінця XV століття, прикладом якого служить розкішне сідло, що належало Максиміліану I, являє собою щось середнє між німецьким і арабським сідлами. Воно не так високо підняте, передня лука вузька, низька, але верхня частина її висока, загнута вперед і стиснута з боків. Седалище влаштовано таким чином, що від вершини задньої луки до передньої проходить плавна крива лінія. Задня лука схожа на арабську, але значно ширше (рис. 224). Німецькі вершники в XVI столітті часто користувалися угорськими сідлами, та й взагалі угорськими та польськими сідлами користувалися аж до новітнього часу. В кінці XVI століття в Німеччині навіть стали наслідувати старому турецьким звичаєм фарбувати хвіст коня в червоний (свинцевого сурику) колір. Пізніше сідла, звані угорськими, своєю формою слідували вже не стільки старовенгерскім зразкам, скільки московітскіх і польським, що неважко встановити шляхом порівняння представлених тут зображень. Особливістю всіх східних сідел є прикріплене внизу лівого крила щось на зразок піхов для меча-кончар, який, таким чином, теж відноситься до кінського спорядження, як шабля або меч до озброєння вершника.Такого роду пристосування з'являлися час від часу і на німецьких кірасирських сідлах в період турецьких походів другої половини XVI століття.
        Гідний уваги предмет старовосточного кінського спорядження, який дозволяє виразніше уявити собі тактику кінноти Сходу: це так званий ручний барабан (нім. Handpauke, в транскр. З тур. Tabl), який прив'язували з правого боку передньої луки сідла. Такий барабан вживався у всіх арміях Сходу, а також у татар і поляків.Корпус його був з листової міді або з бронзи. Знизу він закінчувався тупим кінцем з приклепана вушком. До цього вушка, а також до верхнього краю барабана кріпився ремінь, яким він прив'язувався до сідла. Діаметр барабана рідко перевищував 25 см. Щоб охороняти від вогкості на марші, його постачали чохлом з ялової шкіри.Багато вершники стверджували, що на їх барабанах натягнута людська шкіра, звук від якої повинен був чинити на ворога нескориме дію (рис. 225).
        Ручний барабан був винятковим засобом для підняття морального духу при атаці на загін, вперше протистоїть східній кінноті. Потужне військо, поступово прискорюючи ходу, під безперервний бій барабанів стрімко мчало на супротивника; на близькій відстані під ті ж звуки вершники вихоплювали шаблі і, розмахуючи ними, з криками «алла» включалися до лав ворога.


Рис. 224. Угорське сідло імператора Максиміліана I.Сідло і чепрак з червоної шкіри, розписані золотою фарбою у східному стилі. Поч. XVI в.

        Перш ніж повернутися до європейського кінного спорядженню, треба згадати ще про деякі властивих східним сідел формах стремян. Як було видно з кількох представлених прикладів, на Сході застосовувалися стремена різної форми, були й дерев'яні (рис. 226), більш-менш нагадували європейські. У Туреччині вони називалися юзеньгі (у транскр. З тур üzengî, рис. 227).Араби, жителі пустелі, носили тільки м'яку взуття з цапиною шкіри і здавна користувалися такого роду стременами, в яких нозі було абсолютно вільно. У них і запозичили ці стремена турки, від чого у європейців вони отримали назву турецькі стремена (у транскр. З тур. Simrikâb). Ні араби, ні турки, як правило, не застосовували шпор, допомога стремян виражалася в тому, що внутрішніми кутами маточини тиснули на боки коня. Подібного роду стремена зустрічалися в Туреччині до новітніх часів на розкішних сідлах. Срібні стремена мали тільки дуже високопоставлені особи (рис. 228, 229).Серед маврів в Африці і в іспанців ці форми стремян ніколи не застосовувалися.
        За середньовічними печаток можна укласти, що на початку XIII століття кінь стали захищати від зброї супротивника за допомогою покривала з міцного матеріалу. Це покривало називалося захисної попоною (нім. Parschen) і виготовлялося воно з товстої лосиної або коров'ячої шкіри, як і військовий обладунок, оснащувалося приклепаними до нього кільцями і пластинами; часто, особливо у знаті, несло зображення герба власника. У ці ж часи коні особливо високої знаті покривалися попоною з шкіряних смуг з нанизаними на них кільцями, пізніше навіть кольчугою. Це були ті ж самі матеріали, які застосовувалися для хауберт і кольчужної сорочки.


Рис. 225. Турецька ручної барабан. Корпус (котел) зроблений з міді і позолочений, кришка - з металу, обтягнута чорною шкірою і розписана золотою фарбою; при ньому барабанна паличка. Трофей походу 1556, узятий у турків.
Рис. 226. Дерев'яне стремено, грубо розфарбоване; відноситься до арабського сідла, зображеному на рис.220.
Рис. 227. Старовенгерское стремено з лудженого заліза.


        Попона досягала гомілковостопного суглоба, закривала всі тварина, так що непокритими залишалися тільки ніздрі і щелепу; щоб кінь могла бачити, в попоні робили дві дірки для очей. Ранні попони НЕ ділилися на частини і покривали коня від голови до крупа, а з боків у них були дугоподібні вирізи, що дозволяють вільно діяти шпорами. Але ця незручна форма скоро змінилася, і попони стала ділитися на дві частини: передню - форбуг (нім. Vorbug або Fürbug) і задню - галігер (нім. Gelieger).Бока під сідлом залишалися незакритими.
        На печатках 1220-х років з'являються попони у всю довжину, з початку і до кінця розмальовані повторюваними гербами власника. Зміни форми попони були пов'язані зі значним укороченням форбуга, оскільки важкий матеріал заважав коня при стрибках. Майже одночасно з шкіряними попонами з'являються і кольчужні, але спочатку в якості захисту передньої частини, тому що старовинні кольчуги були ще занадто важкі. Тільки в XIV сторіччі з'явилися кольчужних попони (нім. Panzerzeuge), що покривають кінь повністю (рис. 230).
        У середині XIII століття виник звичай покривати попони, переважно кольчужних, накидками з шовку або полотна, розмальованими гербами, аналогічно як військову кольчугу носили покритої наддоспешной накидкою з часів хрестових походів (рис. 146).
        Близько 1267 на головах коней з'являється своєрідне навершя, аналогічне прикрасі на військовому шоломі, тільки це не фігури з герба, а страусові пера, оленячі роги, звірі, чудовиська і т. п. 65)
        З XIII і до кінця XV сторіччя кінську збрую, сідла часто прикрашали дзвіночками. Цей звичай пов'язаний з військовими обладунками, які таким же чином прикрашалися дзвіночками.


Рис. 228. Арабське стремено зі срібла. Середина XVI в.
Рис. 229. Турецьке стремено з позолоченого заліза. XVII в.


        Перераховані вище види шкіряних та кольчужних попони залишалися загальноприйнятим засобом захисту коні до середини XIV століття, коли настала епоха повного пластинчастого обладунку та бойових коней теж стали захищати залізними пластинами - латами. Таким чином з'явився кінський обладунок (нім. Roßharnisch).Становлення його зажадало значного часу. Перший елемент такого обладунку, пластинчастий налобник (нім. Roßstirn), з'явився близько 1300 року, а до 1360 вже і шия коні закривалася рухомими пластинами. Близько 1400 року приєднається новий елемент кінського обладунку - пластинчастий форбуг, а трохи пізніше такий же гелігер.
        Кінські обладунки поділяють на важкі і легкі, залежно від їх ваги, на повні (суцільні) і неповні, тобто складаються з окремих деталей. Відповідно перші закривали все тіло коня залізними латами, другі складалися з окремих пластин, лише частково приховували коня.


Рис. 230. Лицар у кільчастої броні, кінь у важкому вщент і в кольчужної попоні, покритої зверху шкіряною накидкою. Статуетка зі слонової кістки, кін. XIV в.Колекція преподобного Дж. Голка.
Рис. 231. Важке вщент, від максиміліанівські кінського обладунку; з гратами, які закривають отвори для очей.Німеччина, ок. 1515


        Ще до того, коли повністю утворився пластинчастий кінський обладунок, з'явився так званий наголовник (нім. Roßkopf), який, як маска, закривав голову коня до шиї.Прикладом наголівника XIV століття може служити скульптура зі слонової кістки (рис. 230). На ній можна бачити і форму попони, на шкіряних частинах якої залишається подумки додати геральдичні зображення.
        Важкий кінський обладунок складався з окремих частин. Вщент повністю вкривало з усіх боків голову до шиї. Для вух в ньому були


Рис. 232. Кінський обладунок Фердинанда (Фернандо), герцога Альби (1507-1582). З «Альбому зразків для аугсбургских Травильники». Робота доспешников Дезідеріуса Кольмана, Аутсбург, 1551 Публічна королівська бібліотека, Штутгарт.

        трубообразние вушні трубки (нім. Muscheln), для очей - широкі очні отвори (нім. Augenlöcher), більшою частиною закриті опуклими очними гратами (нім. Augendächern), але іноді і відкриті (рис. 231). На лобі приклепують або шип, або гербовий щит. До міцної лобової частини прикріплювався зверху широкий ряд пластин, закривали шию - латний шарф (нім. Halssülck) або канц (нім. Kanz). Канц або покривав тільки одну холку і за допомогою спеціального ременя прив'язувався до шиї, або переховував шию широкої рухомою частиною повністю і іменувався повний канц (нім. ganzer Kanz).Останнім своїм поруч він завжди пристібався до сідла.Впритул за ним прикріплялося покриття грудей - форбуг, що складається з однієї пластини і точно так само прикріплений до передньої луки сідла міцним ременем. З боків він часто мав опуклості або шишки (нім. Streifbuckel), як правило, багато прикрашені. 66)  Передня частина нерідко прикрашалася гербом або девізом власника. Круп коня ховався накрупніком - гелігером, який пристібався до задньої частини сідла. Якщо гелігер був цільним, то хвіст коня здебільшого залишався під ним, якщо ж складовим, з декількох частин, то хвіст виступав назовні. За вершині гелігера, уздовж хребта, часто йшов виступ, що мав суто декоративне значення.Пах і боки залишалися, як правило, незакритими (рис. 232). Подібна захист коні носила назву важкого кінського обладунку (нім. geliegertes Roß).


Рис. 233. Легкий кінський налобник, з карбованими прикрасами на лускатому позолоченому тлі. Музей Армерія Реаль у Мадриді.
Рис. 234. Парадний кінський обладунок, з викарбуваними зображеннями подвигів Самсона і Геракла; підбиті оксамитом рухливі пластини багато прикрашені травленням з золоченням, облямовані бахромою і китицями. Вершник в обладунках - імператор Максиміліан I. Ілюстрація з «Альбому зразків для аугсбургских доспешников», ок. 1550 Спадкова бібліотека графів Тун в замку течій, Богемія.


        Легкий обладунок спочатку застосовувався більше в повсякденному житті і в урочистих випадках, ніж на полі бою. У цьому випадку голова коня прикривалася тільки налобником, який не закривав всю голову (рис. 233).Канц покривав тільки холку, форбуг був уже, а гелігер складався тільки з пластин, до яких по сторонах подвешивались широкі фестони (рис. 234).
        За положенням 1515, в полках важкоозброєних копейщиков кірасири повинні були їздити на конях у важкому, а кнехти - на конях в легкому обладунку.
        Навіть якщо кінь і не був захищений, зазвичай на лоб йому пристібали полуналобнік (нім. halbe Roßtirne), прикривав голову до очей і половини носової кістки (рис. 235). Навіть обозні осли і мули забезпечувалися залізними налобник, один з яких знаходиться в зібранні музею Відня.


Рис. 235. Полуналобнік, т. зв. «Клепперштірн», з травленням і позолоченими краями; на лобовому щитку зображений австрійський герб і стоїть дата «1549». З гарнітура обладунків імператора Фердинанда I.Німеччина, імовірно Аугсбург.

        Процес виготовлення в 1480 році Аугсбургським майстром Лоренцем Хельмшмідом обладунку, повністю вкриває бойового коня «від холки до копит», виявився таким трудомістким, що широкого поширення цей обладунок не отримав. 67)
        У середині XVI століття для виїздів на святах з'явилися особливі кінська збруя, спорядження та прикраси, звані в сукупності капераціон. Це були розташовані в певному порядку залізні пластинки і деталі, що не представляли собою кінського обладунку, а тільки утворюють гарні візерунки. Окремі, рухливо з'єднуються частини часто прикрашалися золотою або срібною вишивкою, обшивалися золотим чи срібним сутажу (рис. 236).
        Характерним додаванням до італійського капераціону була «гільза для хвоста» (нім. Schweifbund).Вона представляла собою обтягнуту шкірою, а часто і оксамитом, оболонку для хвоста коня, яка прошнуровується і затягувалася шовковим шнурком (рис. 237). Вона призначалася для запобігання хвоста від екскрементів. Зазвичай збруя коня в XVI столітті доповнювалася ще кільцем для булави з лівого боку і невеликим бушматом для держака списа - з правого.
        Капераціони до Німеччини та Франції потрапляли переважно з Мілана. Але й попони, як шкіряні, так і кольчужні, до кінця XVI століття все ще не виходили з ужитку. Надзвичайно багато оснащені попони мали імператор Карл V, ерцгерцог Карл Штирійський (1564-1590). До наших днів збереглася попона XVI століття зі шкіри носорога, виготовлена ​​за формою залізного гелігера (знаходиться в Королівському збройовому музеї Туріну).Шкіряна, обшита кільцями попона, що належала ерцгерцогу Фердинанду Тірольського, зберігається в Імператорському зборах у Відні. Такі попони до пізнього часу відрізнялися тим, що складалися з багатьох окремих частин і коротко підрізати, залишаючи ноги тварини повністю відкритими.


Рис. 236. Парадний обладунок і кінське спорядження ерцгерцога Фердинанда тірольського. Багато прикрашені карбуванням і інкрустацією. Робота майстра Джованні Баттіста Серабальо, Мілан, 1560 З альбому XVI в. Художньо-історичні збори австрійського імператорського дому у Відні.
Рис. 237. Гільза для хвоста із спорядження коня ерцгерцога Фердинанда тірольського. (Див. мал. 236.)


        На початку XVII століття кінський обладунок став потроху зникати з армій. Спочатку відмовилися від застосування важкого гелігера, потім від канца і форбуга і, нарешті, в останню чергу у кірасирів від налобника. Від усього кінського спорядження взагалі «нічого» не залишилося, окрім грудного і заднього ременів, хоча у коней в важкої кавалерії ще залишалися збруї з ременів замість гелігера, які охоплювали повністю задню частину тварини. Легкі коні зберегли грудної ремінь і, на крупі, збрую з вузьких ременів за старим східним звичаєм, прийшов через Угорщину.
        У XVIII столітті з'являється підкладка під сідло, велика за розмірами, ніж пітник, чепрак (нім. Echabraque), що став головним предметом прикраси. У Німеччині він був частіше прямокутним, в Угорщині закінчувався ззаду гострим кутом. Чепраки були різних кольорів, здебільшого з оксамиту або сукна, прикрашені багатим золотим чи срібним шиттям.
        Захист коні з допомогою кованого заліза застосовувалася на Сході набагато раніше, ніж у Європі, але жителі Сходу ніколи не допускали таких великих помилок, застосовуючи обладунок, який не відповідає силі коня і знижує її рухливість. Налобники арабського походження, що зустрічаються в колекціях, відносяться до XVI століття (мал. 238), проте їх застосовували ще на ціле століття раніше (рис. 239). Варта уваги їх витончена форма і витриманий стиль прикраси. Решта східні обладунки складаються здебільшого з невеликих тонких, в більшості випадків багато прикрашених позолотою пластин, з'єднаних між собою кольчужними смужками.Часто під ними знаходилася підкладка з тканини, такий як Камчатний полотно, або вони були облямовані дорогою матерією. Східні кінські обладунки застосовувалися у війнах ще на початку XVIII століття.


Рис. 238. Перська кінський налобник, з травленням і золоченими прикрасами і написами. Музей Польді-Пеццолі, Мілан.
Рис. 239. Арабське кінське вщент, з шести пластин, з'єднаних смугами кольчужного плетіння. Музей Польді-Пеццолі, Мілан.


Примітки

58)  Челенг був спочатку відзнакою для проявив мужність вершника, по старотурецкі kanûn-i-teschrîfât або спрощено «канон» - знак пошани. Його найвідоміше опис відноситься до часу Сулеймана Пишного (поч. XVI ст.). У Польщі челенг з'явився під назвою бунчук (прапор), під цією ж назвою він потрапив також і в інші східні армії (прим. авт.).
59)  Так називалися майстра, що виготовляють сідла, збрую та інші приналежності для кінного справи (прим. ред.).
60)  Твердження автора застаріло: сідло широко було відомо у степових народів задовго до епохи великого переселення народів. Як ми вже відзначали в примітках до глави «Обладунки воїна в комплексі», автор цілком невірно трактує зазначену знахідку (прим. ред.).
61)  Автор неправильно трактує зображення, але на деяких з них насправді не видно сідла, т. к. воно закрите зверху вільно звисає попоною (прим. ред.).
62)  Demay G. Le costume au moyen-âge d'après les sceaux. Paris, 1880 (прим. авт.).
63)  За останній час з'явилося багато досліджень, що спростовують сформовану в XIX столітті точку зору про східному воїна виключно як про легкоозброєна. На Сході здавна існували загони вершників, закутих у броню, які повинні були в рукопашній сутичці розіб'є противника.Мало того, саме Схід тепер вважається батьківщиною важкої кавалерії (прим. ред.).
64)  Не виключено, що автор припустився помилки, терміном «барда» позначається в Іспанії також кінський обладунок (прим. ред.).
65)  Є примірники і з геральдичними фігурами власників, аналогічними шлемова. Причому вони були поширені не менше, ніж описані автором. Див. рис. 578 (прим. ред.).
66)  Шишки робилися для того, щоб при русі плечі коні не вдарялися про форбуг, зсередини вони забезпечувалися набивними подушечками (прим. ред.).
67)  На невеликій, написаної маслом картині 1480, яка знаходиться в королівсько-імператорському художньо-історичному зборах у Відні, зображений майстер-зброяр ерцгерцога Максиміліана, юнкер Альбрехт, що їде на коні, захищеної такого роду закритим доспехом. Leber., Wiens bürgerl. Zeughaus. Jahrbuch dkk kunsthist. Museen, VIII, Band (прим. авт.).

Енциклопедія зброї (Інструкція з оружиеведение. Збройне справа в його історичному розвитку від початку середніх століть до кінця XVIII ст.) Leipzig, 1890. - К: АТ "Санкт-Петербург оркестр" .   .  1995 .


ВОЖЖА, вожжи – веревка, пристегиваемая кляпом или пряжкой к удилам запряженной лошади, для управления ею.

ГУЖ – кожаная глухая петля, укрепленная в хомутных клешнях: гуж обносится поверх оглобли, и в него вставляется нагнетом конец дуги. 

ДУГА – в оглобельной упряжи деревянная, согнутая крутым лучком тугая распорка между оглобель, укрепляемая концами взахлест кожаными петлями, гужами, после чего клешни хомута стягиваются под шеей лошади супонью. 

ДЫШЛО - 

ЗГА – кольцо у дуги, через которое продевают повод оброни.

КОНСКАЯ СБРУЯ – конская амуниция.

КОНСКОЕ СНАРЯЖЕНИЕ - верховая (вьючно-верховая) конская сбруя. Конское снаряжение включает в себя узду, седло и попону.

КОНСКАЯ УПРЯЖЬ – тягловая (упряжная) конская сбруя. Совокупность приспособлений обеспечивающих возможность управления лошадью. Подразделяются на одноконную и пароконную, дуговую и бездуговую. 

НЕДОУЗДОК – уздечка без удил, назначение которой содержание лошади на привязи. Относится к предметам конюшенного обихода и бывает из кожи, тесьмы.

НОГАВКИ – защитная «обувь» лошади, предотвращающая эксплуатационные травмы нижних частей конечностей.

ОДНОКОННАЯ ДУГОВАЯ УПРЯЖЬ состоит из:
- хомута с гужами и супонью, 
- седелки с подпругой,
- чересседельника,
- подбрюшника,
- дуги (упряжь),
- уздечки с удилами и поводьями,
- вожжей,
- зги. 

ОДНОКОННАЯ БЕЗДУГОВА УПРЯЖ состоит из:
- хомута с гужевыми мочками, за которые крепят постромки,
- ременной горты (вместо гужей) скрепляющей хомут с оглоблями.

ПАРОКОННАЯ УПРЯЖ состоит из:
- хомутов (иногда заменяются шорками),
- нагрудных ремней,
- постромков,
- шлеи, уздечек с удилами и парных вожжей.

ПОВОД, поводок, поводья – каждый их двух сшитых (или один круговой) ремней узды, пришитых или пристегнутых другими концами к кольцам удил; поводами правят верховую лошадь; вообще: ремень, бечевка, шнур, за который водят животное. 

ПОДПРУГА – широкий прочный ремень, предназначенный для удержания седла (у упряжных лошадей седелки). Охватывает корпус лошади снизу и с обоих боков пристегивается к седлу. Бывают из кожи, тесьмы и прочих материалов. Некоторые виды седел имеют по 2-3 подпруги. 

ПОПОНА – покрывало для лошади, которое предохраняет ее от простуды, мух (сеточные попоны). Делятся на зимние (изготовляются из шерсти, флиса, синтепона и пр.) и летние (изготовляются из хлопка, сетки и прочих легких материалов). Большие попоны имеют капор для дополнительного закрытия шеи.

ПОСТРОМКА – в упряжи – ременная или ворвяная пристяжь, в конской упряжи: идет от валька или от ваги к гужу, в оглобельной упряжи только у пристяжных, а в дышловой у всех лошадей

СБРУЯ КОНСКАЯ СКИФСКАЯ – предметный набор:
- псалии, 
- удила, 
- налобные бляхи,
- нащечные бляхи,
- наносники,
- обоймочки,
- обоймы для перекрестья ремней,
- застежки ремней,
- подпружные пряжки.

СЕДЛО – главный элемент сбруи верховой лошади.

СУПОНЬ, супоня – ремень, коим стягивают хомутные клешни, под шеей лошади.

УДИЛО, удила, удильца – двузвенное железко, с одним глухим, а с другим отстежным кольцом, по концам; нащечные ремни уздечки пришиваются к кольцам; зануздывая лошадь, удила вкладывают ей в рот, и застегивают кляпышком. 

УЗДА – часть конской сбруи, надеваемая на голову лошади. Уздечка – легкая, верховая узда.

ХАКАМОРА – уздечка без железа. Представляет собой кожаный недоуздок с обшитой мехом или кожей металлической дужкой, от концов которой идут металлические пластинки для пристегивания поводьев. Эта дужка находится на переносье у лошади и в сочетании с подбородной цепочкой позволяет осуществлять управление лошади с помощью действия поводьев на носовой кости.

ХОМУТ, хомутик – часть конской упряжи: деревянные клешни, с хомутиною, оголовком и гужами, надеваемые на голову лошади.

ЧУМБУР - веревка, с помощью которой привязывают лошадь, когда она находится в недоуздке. Бывают тесьмяные, цепные или веревочные.

ШЛЕЯ – часть упряжи, которая удерживает хомут на месте: круговой широкий ремень, от гужей, во всю длину лошади, придерживаемый откосными ремнями к нахребетнику. Шлея, шлейка – хомутина, широкий ошейник, заменяющий хомут, например в широкой упряжи.

ШПРУНТ – вспомогательный ремень, который прикрепляется одним концом к подпруге, а другим к переносному ремню уздечки. Он не дает лошади задирать голову до горизонтального положения, когда управление становится невозможным.

Словарь подлежит дополнению. Первая тема: "СЕДЛО".(Когда появилось, как устроено, какие бывают,как украшалось и украшается и т.д. Желательны иллюстрации). 

1 коментар:

  1. У нас Вы сможете найти все самые интересные новинки рынка конной амуниции (вальтрапы, попоны, веревочные недоуздки, нагавки, оголовья, трензели, стремена, поводи, корды, троки и много другое). У нас представлены даже удобнейшие коврики (подушки) для езды без седла. Верховая езда должна приносить радость не только Вам, но и Вашей лошади. На нашем сайте Вы найдете много полезной информации о том, как седлать лошадь, как правильно подобрать седло.
    Имеются следующие виды седел: выездковые, конкурные, универсальные, вестерн, троеборные и парадно-выходные
    правила седловки

    ВідповістиВидалити